image

Inteligentní vozidlo

(aneb Informační systémy pro podporu řidiče)

Výzkumná práce v této oblasti se na katedře rozběhla postupnou transformací studentského projektu Zpracování obrazové informace v dopravě, jež tu probíhal od roku 1995. V současné době se zaměřujeme na vývoj a implementaci algoritmů pro rozpoznávání dopravních značek v obrazech dopravních scén snímaných kamerou z jedoucího vozidla a na využití informací ze zadní (parkovací) kamery při jízdě.

Rozpoznávání dopravních značek

Systém, který vyvíjíme, využívá k detekci tvarů dopravních značek informace o lokálních orientacích hran v obraze. Systém se skládá z detekční a klasifikační části. Detekční algoritmus vyhledává v obraze geometrické tvary, které mohou odpovídat dopravním značkám. Regiony, které algoritmus nalezne, jsou pak klasifikovány statistickým klasifikátorem do tříd odpovídajícím jednotlivým typům dopravních značek

Výhodou systému je nezávislost na barevné informaci – lze jej použít i například s CMOS kamerami se zvýšeným dynamickým rozsahem, které se v automobilech objeví v blízké budoucnosti.

Využití parkovací kamery

Kamery pro „zadní vidění“, používané při parkování, jsou při dopředné jízdě běžně vypnuté. Tento senzor lze ovšem smysluplně využít pro pomocné úkoly i při jízdě vpřed. V našem projektu momentálně zkoumáme techniky, jež umožní informace z kamer použít k identifikaci polohy vozidla na vozovce (varování proti vybočení z dráhy), jako senzor identifikující odstup následujícího vozila a jako senzor vykrývající část slepého úhlu zpětných zrcátek.

Další aplikace

V rámci výzkumu inteligentních systémů pro podporu řízení se zabýváme též problematikou detekce vozidel na silnici, detekcí chodců ze záběrů infračervené kamery, registrací a fůzí infračervených snímků se snímky pořízenými ve viditelném spektru, či rozpoznáváním registračních značek vozidel.