Projekt: Analýza možností zvyšovat přepravní výkonnost a provozní hospodárnost užitkových automobilů – K611XAUA
Vedoucí projektu: Prof. Ing. Miroslav STEINER, DrSc. Studenti: Petr VICHERA - 3. ročník Kontakt: Prof. Ing. Miroslav STEINER, DrSc., tel. 02/24890717, e-mail steiner@fd.cvut.cz |
![]() |
Projekt byl zahájen v roce 1997 jeho řešení bylo zahájeno v akademickém roce 1998/99. Cílem projektu je analyzovat současný stav a vývoj meznárodní kamionové dopravy (MKD) v souvislosti s lety minulými a s předpokladem do budoucna a navrhnout metody, kriteria a opatření vedoucí k racionalizaci silniční dopravy.
V současnosti zajišťuje silniční doprava cca 82% všech přepravených tun a cca 65% realizovaných tkm. Obdobná situace je v ostatních státech Evropy. Má tedy dominující postavení, které si udrží pravděpodobně v budoucnu, zejména v systému kombinovyných doprav.
Stručný úvod do projektu
Naším cílem je analyzovat současný stav a vývoj kamionové dopravy v souvislosti s lety minulými a s předpokladem do budoucna. Budeme se zde zabývat pouze kamionovou dopravou nad 6,5 t celkové hmotnosti. Dopravou dálkovou mezinárodní (nad 150 km) a na střední vzdálenosti (nad 50 km).
Dále budeme tento stav porovnávat s přepravou železniční. Budou nás také zajímat vývojové tendence v konstrukcích užitkových automobilů a rozvoj silničních sítí.
Po provedení analýzy se budeme teoreticky věnovat porovnávání jednotlivých faktorů mezi různými typy automobilů v jednotlivých kategoriích. Vypracujeme teorii, metodiku a kritéria pro hodnocení přepravní výkonnosti a provozní hospodárnosti užitkových automobilů.
Na konec budeme konkrétně definovat technické požadavky na zvýšení přepravní výkonnosti a provozní hospodárnosti užitkových automobilů.
Přepravní výkonnost
Každý dopravce se v dnešní době snaží o co nejekonomičtější provoz “svých” přepravních prostředků. Snaží se tedy o maximální využití jejich kapacity, jízdního výkonu, o co nejnižší doby pro naložení a vyložení nákladu ⇒ snaží se o co nejvyšší přepravní výkon (snaží se přepravit co nejvyšší množství nákladu na určité vzdálenosti v minimálním čase).
Přepravní výkon lze definovat vzorcem:
Základní pojmy :
Přepravní výkon |
P |
[tkm/hod] |
Kapacita vozidla |
K |
[t] |
Střední technická rychlost |
v |
[km/hod] |
Celková doba nakládání a vykládání |
t |
[hod] |
Součinitel využití jízd |
b |
|
Součinitel využití nosnosti |
g |
|
Přepravní vzdálenost se zatížením |
l |
[km] |
V tomto vzorci se nachází několik ovlivnitelných faktorů kterými se budeme zabývat, měřit a vyhodnocovat jejich vliv na celkový přepravní výkon.
Následně budeme porovnávat různé varianty souprav (návěsová, přívěsová) na konkrétní trase a vyhodnocovat jejich výhody a nevýhody pro konkrétní podmínky.
Provozní hospodárnost
Uvážíme-li společenské náklady dopravy tedy náklady v co nejširších souvislostech musíme dospět ke vzorci:
Nsp = Nkongesce + Nsiln. nehody + N opotřebení vozovek + N ekologie(hluk, emise, zábor půdy atp.)+ Npodnikove
To, aby všechny uvedené externí náklady byly internizovány, tedy aby se platila daň z př. znečištění ovzduší ,používání vozovek, příspěvky na likvidaci havárií , je předmětem snahy snah EU a států nejen evropských.
Podrobnější náhled na náklady podniku nám umožní vzorec:
Npodnikové = Nmzdové + Nsoc. poj. +N cestovné+ Nprovozní režie +N ostatní + Nvybrané (včetně odpisů)
Právě vybrané náklady budou předmětem našeho zájmu. Zařadíme do nich výdaje ovlivněné kvalitou dopravního prostředku:
Nvybrané = NPHM+ No+v + Npneu +N ostatní přímý materiál+Nodpisy + N spolehlivost