Microsoft Word 97


[Home] [MS Word] [MS Excel]

Obsah

1. CO MUSÍ ZNÁT KAŽDÝ
1.1 Možnosti použití
1.2 Začínáme psát
1.3 Označování
1.4 Typy zobrazení dokumentu
1.5 Lupa
1.6 Netisknutelné znaky
1.7 Zpět a znovu

2. FORMÁTOVÁNÍ ZNAKŮ
2.1 Kartička Písmo
2.2 Kartička Proložení znaků
3. FORMÁTOVÁNÍ ODSTAVCŮ
3.1 Zarovnání
3.2 Řádkování
3.3 Mezery
3.4 Odsazení
4. ZJEDNODUŠENÍ PRÁCE
4.1 Styly odstavce
4.2 Vytvoření nového stylu
4.3 Editace stylu
5. PŘESUN A KOPÍROVÁNÍ
5.1 Přesun
5.2 Kopírování
6. NÁPOVĚDA
7. PRÁCE SE SOUBORY
7.1 Uložení dokumentu
7.2 Uzavření dokumentu
7.3 Otevření uloženého dokumentu
7.4 Založení nového dokumentu
7.5 Šablony dokumentů
8. JAZYKOVÉ KOREKCE
8.1 Jazyk
8.2 Kontrola pravopisu
8.3 Dělení slov
8.4 Automatické opravy
9. EFEKTY V DOKUMENTU
9.1 Odrážky a číslování
9.2 Číslování stránek
9.3 Záhlaví a zápatí
9.4 Novinové sloupce
10. TISK
10.1 Náhled
10.2 Vzhled stránky
10.3 Tisk
11. TABULKY
11.1 Tabulátory
11.2 Tabulky
11.3 Ohraničení a stínování
12. VLOŽENÉ OBJEKTY
12.1 Obrázky
12.2 Vzorec
12.3 Umělecký text
12.4 Číslování stránek
12.5 Poznámky pod čarou a vysvětlivky
12.6 Titulky
12.7 Výkonná pole
12.8 Obsah, rejstřík, seznamy
13. PANELY NÁSTROJŮ
13.1 Zobrazení/skrytí panelu nástrojů
13.2 Úprava panelu nástrojů
13.3 Obnovení původního vzhledu panelů

Obsah

1. Co musí znát každý

1.1 Možnosti použití

Microsoft Word je jedním ze skupiny poloprofesionálních textových procesorů a je určen pro následující oblasti činností:

1.2 Začínáme psát

Při psaní textu v textových procesorech se vychází ze způsobu psaní na psacím stroji, jsou tady však určité odlišnosti.

1.3 Označování

Vždy se pracuje s označenou částí. Označování je tedy jeden z nejdůležitějších postupů.

Označení objektuPostup
Libovolný textTáhnout myš po zvoleném textu
SlovoPoklepat na zvoleném slově
Řádek textuKliknout ve výběrovém pruhu
Několik řádkůTáhnout myš ve výběrovém pruhu
OdstavecPoklepat na výběrovém pruhu nebo 3 krát kliknout do odstavce
VětaCTRL + kliknout na větu

Výběrový pruh je volný pruh před začátkem textu. Kurzor myši se v něm mění na šipku ukazující vpravo.

1.4 Typy zobrazení dokumentu

Z možných typů zobrazení dokumentu jsou zde popsány tři nejpoužívanější.

1.4.1 Normální zobrazení

Nabídka Zobrazit, položka Normálně.
Výchozí typ zobrazení. Je nejrychlejší ze všech typů zobrazení. Neumožňuje korektně zobrazit složitější operace s vkládanými objekty.>

1.4.2 Normální zobrazení s rozvržením

Nabídka Zobrazit, položka Normálně s rozvržením.
Normální zobrazení je rozšířené o seznam kapitol.

1.4.3 Stránkové zobrazení

Nabídka Zobrazit, položka Stránky.
Asi nejčastěji používaný typ zobrazení. Zobrazuje dokument po stránkách včetně okrajů. Dokáže korektně zobrazit všechny operace s vkládanými objekty. Svým uspořádáním není příliš vhodné pro začátečníky nebo ty, kteří jsou zvyklí pracovat s editory typu T602 (pro ně je výhodnější normální zobrazení).

1.5 Lupa

Lupa umožňuje nastavit velikost zobrazovaného dokumentu. Její hodnota se udává v procentech, kde 100% znamená, že 1 bodu písma odpovídá 1 bod na obrazovce (v rozlišení obrazovky 800x600 bodů pak bude písmo velikosti 10b. samozřejmě menší než v rozlišení obrazovky 640x480 bodů).

Nastavení lupy se týká pouze obrazovky, v žádném případě se netýká velikosti výsledného výtisku (tam je dodrženo, že 1 bod písma = 0,3528 mm )

Nabídka Zobrazit, položka Lupa.

1.6 Netisknutelné znaky

Pro snadnější orientaci v textu je možné povolit nebo potlačit zobrazení tzv. netisknutelných znaků. Tyto znaky se zobrazují pouze na obrazovce, v žádném případě se neobjeví na výtisku.

Zapnutí/vypnutí netisknutelných znaků – tlačítko na standardním panelu s nástroji.

1.7 Zpět a znovu

Toto jsou dvě funkce, které se snaží ulehčit práci uživatelům.

Funkce Zpět umožňuje vrátit již provedené operace (např. smazání) a funkce Znovu umožňuje zopakovat akce vrácené zpět. Obě tyto operace si pamatují maximálně 200 provedených kroků.

Nabídka Úpravy, položka Zpět.

Nabídka Úpravy, položka Znovu.

nebo

Tlačítko na standardním panelu s nástroji.

Tlačítko na standardním panelu s nástroji.

2. Formátování znaků

Nabídka Formát, položka Písmo.

Obsah

2.1 Kartička písmo

2.1.1 Kartička Písmo

Zde je možné si zvolit tvar písma, které se použije pro vybraný (nebo nově napsaný) text.

Základní typy písma systému Windows
Arial Základní typ bezpatkového písma.
Times New Roman Základní typ patkového písma.
Courier New Základní typ monotypového patkového písma. (Písmo psacího stroje).
Pozn.: Pro psaní faxových předloh se důrazně doporučuje bezpatkové písmo.

2.1.1 Řez písma

Určuje tvarovou variantu základního tvaru zvoleného typu písma. Obvykle jsou k dispozici 4 řezy.

Obyčejné, Kurzíva, Tučné, Tučná kurzíva

Oba dva tučné řezy je potřeba používat s rozvahou. Pro zvýraznění slova v textu se obvykle používá kurzíva.

2.1.2 Velikost

Určuje velikost písma. Zvolená velikost je dodržena na výtisku. Jak veliké písmo bude na obrazovce je možné ovlivnit nastavením lupy. Velikost písma je určena v typografických bodech.

1” = 72 bodů 1 bod je asi 0,3528 mm

Základní velikost písma je 10 bodů. Pro běžný text se doporučuje velikost v rozsahu 10 až 12 bodů, poznámky pod čarou, zápatí a záhlaví velikostí 8 až 10 bodů, nadpisy 12 až 20 bodů

2.1.3 Podtržení

Je možné volit z několika druhů podtržení. V počítačové sazbě se podtržení většinou nepoužívá.

2.1.4 Barva

Je možné volit z palety 16 základních barev. Barva automatická je výchozí hodnota. Tato barva se vždy tiskne jako černá, ale zobrazuje se podle nastavení barev systému Windows.

2.1.5 Styl

Dodatečné efekty aplikované na písmo.

Přeškrtnuté, KAPITÁLKY Horní a dolní index, VŠECHNA VELKÁ

Skrytý text – není vidět na výtisku, ale může být vidět na obrazovce – to záleží na tom, zda je zapnuté zobrazování netisknutelných znaků.

2.2 Kartička Proložení znaků

2.2.1 Mezery

Zde se nastavují mezery mezi znaky. Jsou zde 3 možnosti - normální, rozšířené a zúžené

2.2.2 Umístění

Zde se nastavuje poloha textu vůči řádce. Jsou zde opět 3 možnosti - normální, zvýšené a snížené

2.2.3 Vyrovnávání písem

Upravuje mezery mezi znaky. Je to dodatečná úprava písma, kterou je potřeba zapnout – běžně zůstává vypnutá. Úprava párování má význam pouze pro větší velikosti písma. Informace o párování si nese v sobě každý typ písma.

Nepárované   Párované
A V A   AVA

Obsah

3. Formátování odstavců

Odstavec je část textu zakončená znakem konec odstavce (). Tyto znaky jsou nebo nejsou vidět v závislosti na nastavení zobrazování netisknutelných znaků. Je zde tedy určitý rozdíl oproti běžnému chápání odstavce jako části textu, který patří logicky k sobě.

Nabídka Formát, položka Odstavec.

3.1 Zarovnání

Zde se nastavuje jedna ze čtyř možností zarovnání textu. Kromě základního zarovnání vlevo je taky často využívaná možnost zarovnání z obou stran (do bloku).

Zarovnání vlevo

Toto je příklad textu, který slouží jako ukázka při předvádění různých typů zarovnání textu.

Zarovnání na střed

Toto je příklad textu, který slouží jako ukázka při předvádění různých typů zarovnání textu.

Zarovnání vpravo

Toto je příklad textu, který slouží jako ukázka při předvádění různých typů zarovnání textu.

Zarovnání do bloku

Toto je příklad textu, který slouží jako ukázka při předvádění různých typů zarovnání textu.

3.2 Řádkování

Nastavení řádkování odpovídá psacímu stroji, je však doplněno o nové volby.

jednoduché - jako psací stroj, dle největšího písma v řádku
1,5 řádku - dle největšího písma v řádku
dvojité - dle největšího písma v řádku
násobky - pro nastavení většího než dvojitého řádkování
nejméně - přesné určení nejmenší možné velikosti řádku
přesně - přesné určení velikosti řádku

3.3 Mezery

Zde se nastavují meziodstavcové mezery. Oproti obvyklému způsobu s využitím klávesy ENTER má toto nastavení jednu výhodu, a to je chování odstavců na zlomech stránek. Přímé nastavení meziodstavcové mezery odstraňuje nutnost korekce začátků jednotlivých stránek.

3.4 Odsazení

Odsazení textu není totožné s okraji. Odsazením se rozumí dodatečné odsazení zleva či zprava, které se přičítá k nastaveným okrajům.

Speciální odsazení se týká pouze prvního řádku odstavce. K dispozici jsou následující tři možnosti.

(žádné) - První řádek je stejně dlouhý jako řádky ostatní.
První řádek - První řádek je kratší než ostatní
Předsazení - První řádek je delší než ostatní

Obsah

4. Zjednodušení práce

4.1 Styly odstavce

Každému textu ve Wordu je přiřazen nějaký styl. Styl je skupina parametrů odstavce soustředěných pod společným názvem.

4.2 Vytvoření nového stylu

Nabídka Formát položka Styl Tlačítko Nový.

4.3 Editace stylu

Nabídka Formát položka Styl Tlačítko Vybrání stylu podle názvu Tlačítko Upravit.

Obsah

5. Přesun a kopírování

Přesun a kopírování jsou základní operace prováděné společným způsobem v celém systému Windows.

5.1 Přesun

Postup pomocí myši:

  1. Označit myší přesouvanou část.
  2. Přetáhnout myší označenou část na žádanou pozici.

Postup pomocí shránky

  1. Označit myší přesouvanou část.
  2. Nabídka Úpravy, položka Vyjmout.
  3. Přesunout textový kurzor na žádanou pozici.
  4. Nabídka Úpravy, položka Vložit.

5.2 Kopírování

Postup pomocí myši:

  1. Označit myší přesouvanou část.
  2. Stisknout klávesu CTRL a držet ji stisknutou.
  3. Přetáhnout myší označenou část na žádanou pozici.
  4. Pustit klávesu CTRL.

Postup pomocí shránky

  1. Označit myší přesouvanou část.
  2. Nabídka Úpravy, položka Kopírovat.
  3. Přesunout textový kurzor na žádanou pozici.
  4. Nabídka Úpravy, položka Vložit.

Obsah

6. Nápověda

Nabídka Nápověda, položka Obsah a Rejsřík.
MS Word používá stejný vzhled nápovědy jako ostatní aplikace Windows. Skládá se z těchto tří kartiček:

Kartička Obsah

Je to vlastně kniha o MS Wordu. Obsahuje jednotlivé kapitoly, které lze dvojitým kliknutím rozbalovat a číst. Tlačítkem Tisk lze tyto kapitoly tisknout.

Kartička Rejstřík

Umožňuje rychlé vyhledání názvu kapitoly.

Kartička Najít

Umožňuje vyhledávání klíčových slov v jednotlivých kapitolách nápovědy.

Obsah

7. Práce se soubory

7.1 Uložení dokumentu

Nabídka Soubor, položka Uložit.

Při prvním uložení se objeví dialog Uložit jako, kde je nutné vyplnit umístění a jméno souboru. Při dalších uloženích se už ukládají pouze změny! Pokud je potřeba soubor znovu uložit pod jiným jménem nebo na jiné místo, je potřeba zvolit položku Uložit jako z nabídky Soubor.

7.2 Uzavření dokumentu

Nabídka Soubor, položka Zavřít.

7.3 Otevření uloženého dokumentu

Nabídka Soubor, položka Otevřít.

V dialogu Otevřít je možné vyhledávat soubory podle zadaných kritérií. Lepší možnosti hledání nabízí položka Hledat, Soubory či složky z nabídky START.

7.4 Založení nového dokumentu

  1. Nabídka Soubor, položka Nový.
  2. Výběr šablony.
  3. Tlačítko OK.

Obecná šablona je ta, která je nazvaná Normální nebo Prázdný dokument - mohou být přítomny obě dvě.

7.5 Šablony dokumentů

Šablona se používá ve Wordu pro zjednodušení opakující se činnosti, která se provádí při tvorbě nového dokumentu. Šablona může obsahovat určitý text, obrázek, styly, makra nebo položky automatického textu, které se mají objevit ve všech dokumentech založených na této šabloně. Základní šablonou je šablona normální (normal.dot). Vždy při tvorbě nového dokumentu si můžeme vybrat, na které šabloně bude soubor založen.

7.5.1 Vytvoření nového dokumentu na základě šablony.

Nabídka Soubor položka Nový.

7.5.2 Vytvoření nové šablony

Šablonu lze vytvořit třemi způsoby:
  1. Úpravou existující šablony a následným uložením pod jiným jménem.
  2. Uložením existujícího dokumentu jako šablony.
  3. Vytvořením nové šablony z menu Soubor, příkazem Nový.

Položky uložené v Normální šabloně jsou dostupné pro všechny dokumenty. Položky uložené ve všech ostatních šablonách jsou dostupné pouze v dokumentech založených na těchto šablonách.

Obsah

8. Jazykové korekce

8.1 Jazyk

Se všemi jazykovými korekcemi souvisí volba jazyka, ve kterém je text pořízen. Word umožňuje pro každý odstavec textu zvolit jazyk, který je odlišný od odstavců okolních.

Nabídka Nástroje, příkaz Jazyk, položka Nastavit jazyk.

Při volbě jazyka je potřeba vycházet z toho, zda slovník pro zvolený jazyk je instalován či nikoliv. Běžně jsou dodávány slovníky pro češtinu, němčinu a všechny verze angličtiny.

8.2 Kontrola pravopisu

Word od verze 7.0 provádí automatickou kontrolu pravopisu rovnou při psaní dokumentu. Kontrola je prováděna tak, že každé napsané slovo je porovnáváno se zabudovaným slovníkem. Pokud slovo není nalezeno ve slovníku, je označeno červenou vlnovkou.

V tuto chvíli může nastat několik situací:

Všechny popsané akce lze provést pomocí pravého tlačítka myši (nebo je možné využít dialog Pravopis z nabídky Nástroje).

8.3 Dělení slov

Nabídka Nástroje, příkaz Jazyk, položka Dělení slov.

Nastavení dělení (nebo nedělení slov) je platné pro celý dokument.

Volby:

8.4 Automatické opravy

Nabídka Nástroje, položka Automatické opravy.

Tento nástroj umožňuje sdělit Wordu, které opravy smí provést sám bez nutnosti potvrzení. Automatické opravy jsou funkční pouze při psaní dokumentu, ne při jeho úpravách.

Volby: Funkce Velká písmena na začátku vět a Oprava DVou POčátečních VElkých Písmen jsou navíc doplněny slovníkem vyjímek, které určují, kdy jsou tyto funkce zakázané.

Obsah

9. Efekty v dokumentu

9.1 Odrážky a číslování

Nabídka Formát, položka Odrážky a číslování.

9.1.1 Kartička Odrážky

Zde lze vybrat jednu z předdefinovaných odrážek, nebo vytvořit vlastní vzhled odrážkovaného seznamu pomocí tlačítka Vlastní.

Kteroukoliv ze šesti předvolených odrážek je možno nahradit:
  1. Označit myší, která odrážka bude nahrazena.
  2. Tlačítko Odrážka.
  3. Vybrat odrážku nejlépe z obrázkového písma Wingding nebo Symbol.

9.1.2 Kartička Číslování.

9.1.3 Kartička Víceúrovňové.

Víceúrovňové číslování (někdy také nazývané právnické) umožňuje rozdělit odstavce a nadpisy do maximálně 9 úrovní.

Dělení do úrovní lze provést dvěma způsoby:
  1. Předem pomocí tabulátorů, kde počet tabulátorů před odstavcem vyznačuje úroveň (1 tabulátor = 2. úroveň, 2 tabulátory = 3. úroveň, …).
  2. Dodatečně pomocí tlačítek Zvětšit/Zmenšit odsazení
Pro každou úroveň je pak možné nastavit vlastní formát číslování nebo odrážek. Je také možné v dané úrovni číslování nebo odrážku vynechat. K tomu je určeno tlačítko Vlastní.

Odrážky a číslování patří mezi parametry odstavce, a z toho tedy plyne jejich rozsah platnosti - minimálně jeden odstavec.

9.2 Číslování stránek

Pokud jsou v dokumentu vyžadovány číslované stránky, lze s výhodou využít tuto funkci. Při požadavku složitějšího způsobu číslování stránek je potřeba upravit záhlaví nebo zápatí dokumentu.

Nabídka Vložit, položka Čísla stránek. Tlačítko Formát.

Pomocí volby Začít od: lze nastavit počáteční číslo stránky.

9.3 Záhlaví a zápatí

Nabídka Zobrazit, položka Záhlaví a zápatí.

Nahoře na stránce se objeví

a dole se objeví.

Dále se objeví speciální panel s nástroji. Se záhlavím resp. zápatím lze pracovat jako s jinou částí dokumentu. Navíc se zde využívá možností polí (STRÁNKA, DATUM, ČAS), která mění svou hodnotu tak, aby byla vždy aktuální. Práce se záhlavím a zápatím se ukončí pomocí tlačítka Zavřít na panelu s nástroji. Záhlaví pak bude vytištěno vždy nahoře na každé straně dokumentu, zápatí dole na každé straně.

Ve vzhledu stránky lze nastavit různé záhlaví/zápatí na sudých a lichých stránkách a jiné na první stránce.

9.4 Novinové sloupce

Nabídka Formát položka Sloupce.

Při využití sloupcové sazby je možno text rozdělit až na 10 sloupců. Po zobrazení textu ve sloupcích se změní zobrazení pravítka.

Obsah

10. Tisk

10.1 Náhled

Nabídka Soubor, položka Náhled.

Náhled je pohled na jednotlivé stránky dokumentu v kvalitě tiskárny. Náhled se může lišit i dosti podstatně od stránkového zobrazení, které zobrazuje také jednotlivé stránky dokumentu, ovšem v kvalitě obrazovky.

Rychlá lupa je velmi užitečný nástroj. Pokud je toto tlačítko zamáčknuté, je nástroj aktivní, pokud není zamáčknuté, nelze nástroj použít. Princip spočívá v tom, že jednoduše kliknutím myši lze zvětšit část dokumentu na 100% a opětovným kliknutím ho zase zmenšit. S výhodou se toho využívá při prohlížení detailů, které nejsou na zmenšenině stránky dostatečně patrné.

Funkce zmenšení o stránku umožňuje nechat si automaticky zmenšit dokument o jednu stránku (z dokumentu se šesti stránkami se stane dokument pětistránkový). Pokud nelze zmenšení provést, Word to oznámí.

Tlačítkem Zavřít se ukončuje režim náhledu a provede se návrat k původnímu typu zobrazení.

10.2 Vzhled stránky

Nabídka Soubor, položka Vzhled stránky.

Kartička Okraje.

Kartička Velikost papíru.

Papír se do tiskárny zavádí vždy na výšku, je ho ovšem možné potisknout i na šířku. Při volbě formátu papíru a při nastavování okrajů je potřeba přihlédnout k možnostem tiskárny. Každá tiskárna má minimální nepotisknutelné okraje a také má minimální a maximální formát papíru, který dokáže potisknout. Tyto údaje lze nalézt v příručce k tiskárně.

Kartička Zdroj papíru.

Kartička Rozmístění.

Zde lze nastavit Záhlaví a zápatí, číslování řádků a svislé zarovnávání

10.3 Tisk

Nabídka Soubor, položka Tisk.

Před vlastním vytištěním je vhodné zkontrolovat vzhled dokumentu pomocí náhledu. To co je vidět v náhledu se opravdu vytiskne!

Obsah

10. Tabulky

11.1 Tabulátory

Nabídka Formát, položka Tabulátory.

Tabulátory v případě Wordu jsou pouze rozšířením možností, které nabízí každý psací stroj. Stejný zůstává princip použití. V prvním kroku je potřeba nastavit tabulační zarážky, ve druhém je možné se po těchto zarážkách pohybovat pomocí klávesy tabulátoru (TAB). Pokud není použita klávesa tabulátoru, přítomnost tabulačních zarážek se nijak neprojeví. Tabulátory nenahrazují okraje.

Na tomto místě se hodí připomenout, že znak mezera se nepoužívá na formátování textu (např. zarovnání sloupce čísel pod sebou), ale pouze jako znak oddělující dvě sousední slova. Na formátování textu se použije tabulátor.

11.1.1 Umístění zarážek

Do tohoto políčka se napíše, kde se má nastavovaná zarážka objevit. Údaje se zadávají v cm a korespondují s hodnotami na pravítku, které je zobrazeno nad textem. Zapsaná hodnota neurčuje vzdálenosti mezi tabulátory, ale jejich polohu!

11.1.2 Zarovnání

Určuje zarovnání textu vůči nastavené pozici tabulátoru
levý tabulátor pravý tabulátor
tabulátor na střed tabulátor na desetinou čárku

11.1.3 Vodící znak

Určuje znak, kterým bude vyplněno volné místo, které zbyde po použití tabulátoru.

11.1.4 Výchozí krok.

Toto nastavení je aktivní v případě, že nejsou nastaveny žádné zarážky, nebo už jsou všechny vyčerpány. Pokud je výchozí krok 1,5 cm a nejsou nastaveny žádné tabulátory, znamená to, že po opakovaném stisku klávesy tabulátoru (TAB) kurzor postupně poskočí na pozice 1,5 cm; 3 cm; 4,5 cm; 6 cm; 7,5 cm; atd.

Pokud je ovšem výchozí krok 1,5 cm a jsou navíc nastaveny tabulátory 3, 5 a 7 cm, znamená to, že po opakovaném stisku klávesy tabulátoru (TAB) kurzor postupně poskočí na pozice 3 cm; 5 cm; 7 cm; 7,5 cm (tj. nejbližší násobek hodnoty 1,5 cm); 9 cm; atd.

11.1.5 Nastavení tabulátorů

Nastavení tabulačních zarážek se provede tak, že se zapíše umístění zarážky, zvolí se zarovnání a vodící znak a klikne se na tlačítko Nastavit. To se opakuje podle potřeby několikrát. Celý proces se ukončí tlačítkem OK.

Jednotlivé tabulátory pak obdrží značku na pravítku podle typu.

Platnost nastavení tabulátorů je jeden odstavec resp. všechny označené odstavce.

11.2 Tabulky

Tabulky je vhodné využít nejen pro vkládání dat ve formě klasické tabulky, ale i pro vysázení textu podle speciálních požadavků.

11.2.1 Vložení tabulky

Nabídka Tabulka položka Vložit tabulku.

Zobrazí se tabulka s vyznačenou mřížkou. Pokud není mřížka zobrazena, lze její zobrazení zapnout volbou Mřížka z nabídky Tabulka.

11.2.2 Zapisování dat do tabulky

Základní stavební jednotkou tabulky je buňka. Data se zapisují právě do nich. Pohyb po buňkách je realizován pomocí kurzorových šipek nebo pomocí kláves TAB a SHIFT+TAB.

Do tabulky lze zapisovat čísla, texty, lze do ní vkládat též obrázky a jiné objekty. Údaje v tabulce lze kopírovat, přesouvat a mazat. Kopírovat a přesouvat je možno pomocí schránky i pomocí metody "táhni a pusť" (Drag and Drop).

Údaje lze mazat pomocí kláves BACKSPACE i DELETE. Veškerá data v tabulce lze formátovat pomocí všech standardních příkazů MS Wordu. Rámečky kolem tabulky lze vytvořit příkazem Ohraničení a stínování z nabídky Formát.

11.2.3 Označování částí tabulky

Označení buňky

Při označení více buněk je třeba zatáhnout přes více buněk.

Označení řádku

  1. Pomocí menu
  2. Pomocí myši
    • Umístit ukazatel myši ve výběrovém pruhu řádku a kliknout. Při označení více řádků najednou je třeba ve výběrovém
      pruhu zatáhnout přes více řádků.

Označení sloupce

  1. Pomocí menu
  2. Pomocí myši
    • Umístit ukazatel myši těsně nad příslušný sloupec a kliknout. Při označení více sloupců najednou je třeba zatáhnout přes více sloupců.

Označení celé tabulky

  1. Pomocí menu
  2. Pomocí myši
    • Zatáhnout přes všechny řádky nebo sloupce v tabulce.

11.2.4 Úprava velikosti řádků a sloupců tabulky

  1. Umístit kursor do tabulky.
  2. Nabídka Tabulka položka Výška a šířka buňky.
nebo pomocí vodorovného a svislého pravítka

11.2.5 Vkládání a odstranění řádků a sloupců tabulky

Vložení řádku

  1. Označení řádku, před který se bude vkládat nový řádek.
  2. Nabídka Tabulka položka Vložit řádky.

Odstranění řádku

  1. Označení příslušného řádku.
  2. Nabídka Tabulka položka Odstranit řádky.

Vložení sloupce

  1. Označení sloupce, před který se bude vkládat nový sloupec.
  2. Nabídka Tabulka položka Vložit sloupce.


Odstranění sloupce

  1. Označení příslušného sloupce.
  2. Nabídka Tabulka položka Odstranit sloupce.


Odstranění celé tabulky

  1. Označení všech řádků tabulky.
  2. Nabídka Tabulka položka Odstranit řádky.

11.2.6 Výpočty v tabulkách

Nabídka Tabulka položka Vzorec.

Při vytváření vzorců je možno pro odkaz na jednotlivé buňky použít klasickou notaci známou z Excelu - t.j. sloupce označené písmeny a řádky čísly.

11.2.7 Konverze text « tabulka

Nabídka Tabulka položka Převést text na tabulku.
Nabídka Tabulka položka Převést tabulku na text.

11.2.8 Rozdělení tabulky

Tato volba umožňuje rozdělit tabulku na několik částí a mezi ně vložit jiný text.

  1. Označení řádku, před kterým se má tabulka rozdělit.
  2. Nabídka Tabulka položka Rozdělit tabulku.

11.3 Ohraničení a stínování

Nabídka Formát, položka Ohraničení a stínování.

11.3.1 Kartička Ohraničení.

Postup nastavení ohraničení

  1. Výběr objektu, odstavce, tabulky, …
  2. Výběr typu ohraničení z předdefinovaných typů.
  3. Volba typu a barvy čáry.
nebo
  1. Výběr objektu, odstavce, tabulky, …
  2. Kliknutí myší na nastavovanou část ohraničení (v poli Ohraničení ).
  3. Volba typu a barvy čáry.
  4. Opakování kroků 1. a 2. dokud nejsou nastaveny všechny části ohraničení.

11.3.2 Kartička Ohraničení stránky.

Umožňuje vytvářet ohraničení celých stran textu. Postup je obdobný jako při vytváření ohraničení textu.

11.3.3 Kartička Stínování.

Stínováním se rozumí vyplnění plochy pod napsaným textem určitou barvou (stupněm barvy) nebo šrafováním nebo jiným vzorkem. Běžně je stínování vytvářeno černou barvou na bílém pozadí, toto je však možné libovolně měnit.

Výchozí nastavení plochy pod textem je žádná barva, nikoliv barva bílá.

Obsah

12. Vložené objekty

Termínem objekt se označují části, které sice lze zahrnout do dokumentu, ale nelze je vytvořit ani upravovat interními nástroji Wordu. Se všemi objekty se pracuje velice podobně. Jako příklad objektu budou v následující části použity obrázky.

12.1 Obrázky

Nabídka Vložit, příkaz Obrázek, položka Ze souboru.

Jiné objekty by se vkládaly pomocí volby Objekt z nabídky Vložit. Po vložení objektu obtéká text tento objekt. Pokud se s ním mají provádět další operace (úprava velikosti, přesun), je potřeba ho označit. Označení se provede kliknutím myší na objekt. Označený objekt se pozná podle přítomnosti manipulačních bodů. Tažením za kterýkoliv manipulační bod lze upravovat velikost obrázku. Zachycením uvnitř a tažením lze obrázek přemisťovat.

12.2 Vzorec

Nabídka Vložit položka Objekt, položka v seznamu Microsoft Equation.

12.3 Umělecký text

Nabídka Vložit položka Obrázek, příkaz Microsoft WordArt.

12.4 Číslování stránek

Nabídka Vložit položka Čísla stránek.

Při použití číslování stránek se vloží na určené místo rám s výkonným polem Číslo stránky. Druhý možný postup je vložení tohoto pole přímo do záhlaví nebo zápatí dokumentu.

12.5 Poznámky pod čarou a vysvětlivky

Nabídka Vložit položka Poznámka pod čarou.

Poznámky pod čarou se zobrazují obvykle na konci každé stránky pod oddělujícím znakem, vysvětlivky se zobrazují obvykle na konci dokumentu. Oba tyto prvky jsou označeny značkou.

12.6 Titulky

Nabídka Vložit položka Titulek.

Titulkovací funkce umožňuje přidat titulek ke každému objektu v dokumentu. U vybraných objektů je možno nastavit automatické titulkování.

12.7 Výkonná pole

Výkonná pole umožňují provádět částečnou automatizaci operací. Typickým použitím polí je číslování stránek, číslování seznamů, vkládání aktuálního data a času, propojování dokumentů, tvorba rejstříků a pod.

12.7.1 Vložení pole

Nabídka Vložit položka Pole.

Kódy polí se zapisují do speciálních typů závorek, které nelze napsat z klávesnice. Přepínač mezi zobrazením kódu pole a jeho výsledkem je možno najít na kartě Zobrazení, nabídka Nástroje položka Možnosti.

12.7.2 Odstranění pole

12.7.3 Aktualizace pole

V základním nastavení Wordu se všechna pole aktualizují automaticky před tiskem.

12.7.4 Vybrané typy polí

Nepovinné parametry jsou zapsány v hranatých závorkách.

12.7.4.1 Čas

Zápis: {TIME [\@ "Formát data a času"]}
Pole vkládá aktuální čas. Pokud nezadáte jiný formát času, použije pole ČAS standardní formát času nastavený ve volbě Místní nastavení v aplikaci Ovládací panely.

12.7.4.2 Datum

Zápis: {DATE [\l přepínač][ \@ "Formát dat a času"]}
Pole vloží aktuální datum. Pokud nevyberete odlišný formát, pole DATUM použije standardní formát data nastavený pomocí volby Místní nastavení v aplikaci Ovládací panely.
\l přepínač Vloží se datum s formátem posledně použitým při výběru položky Datum a čas z nabídky Vložit.

12.7.4.3 Název souboru

Zápis: {FILENAME [ \p Přepínač]}
Pole vkládá název souboru. Pole lze použít i v případě, že potřebujete zjistit místo uložení dokumentu.
\p přepínač K názvu souboru se doplní úplná cesta.

12.7.4.4 Počet stran

Zápis: {PAGES}
Pole vkládá počet stránek dokumentu.

12.7.4.5 Číslo stránky

Zápis: {PAGE [\* Formát]}

Pole vloží číslo stránky dokumentu.

Použitím pole POČSTR spolu s polem STRÁNKA je možno k číslu aktuální stránky připojit celkový počet stránek v dokumentu. Typickou výslednou hodnotou textu a pole "Str. {PAGE}/{PAGES}," bude řetězec "Str. 10/20."

12.7.5 Křížové odkazy

Nabídka Vložit položka Křížový odkaz.

Křížový odkaz umožňuje odkazování na objekty vložené v dokumentu, a to na každý z objektů i vícekrát.

12.8 Obsah, rejstřík, seznamy

Obsah je vytvářen na základě použitých stylů nebo předem definovaných výkonných polí. Rejstřík je možno vytvořit buď na základě výkonných polí nebo na základě tzv. konkordančního souboru, který definuje jednotlivé položky rejstříku. Seznamy se vytvářejí na základě titulků, výkonných polí nebo použitých stylů.

12.8.1 Vytvoření obsahu

12.8.2 Vytvoření rejstříku

12.8.3 Vytvoření seznamu

Obsah

13. Panely nástrojů

Panely nástrojů slouží pro snadnější přístup k nejpoužívanějším funkcím Wordu. Nastavení panelů se ukládá do šablony.

13.1 Zobrazení/skrytí panelu nástrojů

Nabídka Zobrazit položka Panely nástrojů.

13.2 Úprava panelu nástrojů

  1. Nabídka Zobrazit položka Panely nástrojů, příkaz Vlastní, záložka Příkazy
  2. Úprava panelu přetahováním ikon z dialogu do panelu a naopak.
Lze upravovat i původní panely nástrojů dodávané s Wordem.

13.3 Obnovení původního vzhledu panelů

  1. Nabídka Zobrazit položka Panely nástrojů, příkaz Vlastní
  2. Označení obnovovaného panelu.
  3. Tlačítko Obnovit.

Obsah


[Home] [MS Word] [MS Excel]

Autor stránek: Martin Pěnička
K611 Katedra Aplikované Matematiky

Obrázky a texty jsou použity se svolením firmy KVTČVŠM s.r.o.