![[cs]](_i/flag_cz.gif)
![[en]](_i/flag_en.gif)
O úroveň výš | |
Zpět na domovskou stránku |
Cílem diplomové práce bylo porovnat a zhodnotit dvě metody pro detekci dopravních značek v reálném čase, jmenovitě: hlavní silnice (P2), dej přednost v jízdě (P4), přechod pro chodce (IP6), značka stůj, dej přednsot v jízdě (P6) a omezení rychlosti na 40km/h (B20a). První metoda využívá rozšířené radiální symetrie a metoda druhá využívá kaskádu klasifikátorů. Hlavním hodnoticím prvkem je ROC (receiver operating characteristic) graf, který vyplýva z matice záměn (confusion matrix).
Metoda byla prezentována Garethem Loyem a Alexanderem Zelinskym a dále vyvýjena Garethem Loyem a Nickem Barnesem.
Metoda využívá symetričnosti objektů (dopravních značek) a snaží se nalézt potencionální střed daného polygonu pomocí
hlasování pro daný střed polygonu. Pro tento hlasovací proces je použit tak zvaný volicí a rovnostranný obrázek.
Volící přímky pro jednotlivé tvary.
vstupní obrázek
a příslušný volící a rovnostranný obrázek.
Algoritmus pro konstrukci volícího a rovnostraného obrázku může být popsán takto:
Detektor je založen na ohodnocení šablon (v našem případě Haarovy základní šablony), viz obrázek
Algoritmus může být zjednodušeně popsán takto:
Vstupní obrázek není zpracováván jako celek, ale po částech. Tyto části, pod-okna, jsou vlastně vyřízlé části z původního obrázku ve všech možných pozicích a velikostech, přičemž se respektuje určitý krok mezi pozicemi a měřítkem. Základní velikost pod-okna je v našem případě 24 x 24 pixelů.
Pro natrénování kaskády musí být předem označeno několik tisích positivních a negativních vzorků.
Posléze je přivedeno pod-okno na začátek kaskády, je-li vyhodnoceno jako positivní pokračuje do dalšího stupně
kaskády v opačném případě je vyřazeno a jako vstup kaskády je zvoleno další pod-okno. Projde-li pod-okno všechny stupně
kaskády s positivním výsledkem je označeno za reprezentaci daného objektu.
Obě metody byly porovnány na dvou velých data setech obsahující všechny typy zvažovaných
dopravních značek. První data set (“uniformní”) obsahoval obrázky jednotlivých dopravních značek a každá
dopravní značka byla zastoupena 80krát. Druhý data set (“skutečný svět”) obsahoval 400 obrázků, kde každá
dopravní značka byla zastoupena podle jejího pravděpodobnostního zastoupení v intravilánu města.
Obrázky v data setech byly pořízeny v různých povětrnostních podmínkách a v různých částech dne.
K zajištění detekční schopnosti pro obě metody byl průměr dopravní značky v data setech
větší než základní rozlišovací schopnost detektoru, a to 24 x 24 pixelů.
Obrázky byly získány via Google a z mé osobní databáze.
Pro hodnocení obou detektorů byl zvolen ROC graf.
Radiální symetrie dává velmi dobré výsledky pro kruhové dopravní značky jmenovitě stůj, dej přednost v jízdě a omezení rychlosti 40km/h (schopnost detekce přes 90%). Avšak, výsledky pro ostatní zvažováné dopravní značky jsou průměrné. Vyšší detekční schopnost může být docílena tím, že na úkor výpočetního času použijeme rovnostranný obrázek. Tato metoda je také více náchylná na falešné hlášení, že jde o dopravní značku. Velkou nevýhodou této metody je apriorní znalost poloměru dopravní značky, to činí metodu málo robustní pro statické obrázky. Na druhou stranu ve video sekvenci velikost dopravní značky roste od malého bodu k velkému objektu a proto není znalost poloměru třeba. Metoda je také velmi citlivá na světelné podmínky, je velmi težké detekovat zaštíněné objekty či objekty zakryté vetvemi. Namísto dopravní značky pak detekuje více kontrastní objekt přibližně stejné velikosti.
Kaskáda klasifikátorů dává dobré výsledky pro nekulaté dopravní značky
jmenovitě hlavní silnice, přechod pro chodce a dej přednost v jízdě - detekční schopnost přes 85%.
Ale výsledky pro kruhové značky byly průměrné.
K dosáhnutí lepších výsledků je třeba kaskádu natrénovat s mnohem vetší sadou positivních a negativních vzorků
. Nespornou výhodou této metody je to, že detekce a klasifikace daného objektu je provedena součastně. Dále pak to, že metoda
je invarintní vůči velikosti objektu a je méně citlivá na světelné podmínky.
Vzheledm k tomue, že pro každou dopravní značku musí být natrénována kaskáda, je třeba pro celkové vyhodnocení obrázku více
času. Metoda je také shopna detekovat zastíněné objekty anebo objekty zakrzté větvemi. Naproti tomu, obejkty, které jsou
menší než základní rozlišovací schopnost nemohou být detekovány.
Shrnuto - radiální symetrie může být použita pro detekci kulatých dopravních značek tzn. značek zakazujícího
charakteru a značky stůj, dej přednost v jízdě. Zatímco kaskáda klasifikáorů je vhodné použít
na detekci hranatých dopravních značek tzn. značek informativního charakteru.
Vzhledem k pravděpodobnostnímu zastoupení dopravních značek v reálném světě dává kaskáda klasifikátorů
lepší výsledky.
Rychlost detektoru pro obrázky o rozlišení 320 x 240 pixelů je:
Tesováno na AMD Athlon 2600+, 256MB, MS Windows XP s využitím OpenCV library.
Níže uvedené obrázky ukazují výsledky obou metod (levý sloupec - radiální symetrie,
pravý sloupec - kaskáda klasifikátorů).
![]() |
Rovnostranný obrázek |
![]() |
Volicí přímky |
![]() |
Haarovy šablony |
![]() |
Vstupní obrázek |
![]() |
Volicí obrázek |